Voor mobiel gebruik

Responsive Webshop

Het snel stijgende gebruik van smartphones en tablets dwingt webbouwers om mobiele oplossingen te bedenken voor webshops. Kleinere schermen die enkel met de vingers bediend kunnen worden en niet altijd de snelste internetverbinding hebben, vragen een specifieke manier van webbouwen. De beste oplossing die we tot nu toe hebben, is responsive m-commerce.

Waarom responsive gaan?


Als je een nieuwe webshop laat ontwikkelen, is het aan te raden al van bij de beginfase na te denken over het responsive maken van je platform. Zo krijg je onmiddellijk één webshop of website die zich automatisch aanpast aan alle schermgroottes voor één investering.

Het is mogelijk om een webshop ook achteraf aan te passen en responsive te maken. Maar dat is niet altijd even makkelijk. Online shops bevatten meestal meer (ingewikkelde) functionaliteiten die amper vertaald kunnen worden naar kleinere schermen.

Daarom zijn we voorstander van een ‘mobile first’ aanpak, waarbij we jouw platform in de eerste plaats voor het kleinste scherm (meestal smartphone) designen. Op die manier houden we optimaal rekening met de beperkingen van mobiel internet en voegen we stapsgewijs extra functionaliteiten toe voor grotere schermen.

Mobile negeren leidt tot ergernissen

Mobiele apparaten, zoals smartphones en tablets, worden meer en meer betrokken bij het online koopproces. De handigheid van de dingen en ‘internet overal’ maken er onmisbare shop assistenten van. Als de gezochte website of webshop responsive is tenminste, anders is de potentiële klant snel verder naar een andere shop.

Enkele (belangrijke) ergenissen die voorkomen bij niet-responsive websites zijn:
  • Zeer kleine, onleesbare teksten.
  • Knoppen die te klein zijn of te dicht bij elkaar staan, waardoor je snel op een verkeerde drukt.
  • Het constant pinchen en inzoomen om teksten goed te kunnen lezen of op de juiste knop te drukken. Dit is niet erg gebruiksvriendelijk waardoor mensen snel afhaken.
  • Submenu’s. Op je gewone computer verschijnt er een mooi submenu als je met je muis over het menu glijdt. Als je daarentegen op een touchscreen een menulink aantikt, zie je een tiental seconden (afhankelijk van jouw internetsnelheid) het submenu verschijnen.  Waarna je plots op de pagina van de bovenste menulink belandt. Je had dus niet eens de kans om een keuze uit het submenu te maken.
Er zijn nu eenmaal beperkingen bij mobiele toestellen. We kunnen niet altijd dezelfde (hoeveelheid) content en dezelfde gebruikerservaring aanbieden. Maar de vraag is, moet dit noodzakelijk zo zijn?
Het antwoord is duidelijk: NEE!

Responsive richt zich op specifieke noden en wensen

Het surfgedrag tussen de mobiele en desktop gebruikers is verschillend. De meeste mensen die via hun smartphone op internet surfen, zijn vaak op zoek naar specifieke informatie. Daardoor kunnen we via responsive design een doordachte selectie maken van wat we laten zien op smartphones en wat we kunnen weg laten.

Offline trigger voor online gedrag

Mobiel internet wordt een deel van het dagelijkse leven. Het opzoeken van openingsuren en wegbeschrijvingen, snel afspraken maken bij de dokter of reageren op iets dat je opvalt in het straatbeeld.

Dat laatste krijgt meer en meer vorm in het kader van e- of m-commerce. Een offline campagne, zoals posters, bierviltjes, QR-codes of zelfs een flashmob, vormt de offline trigger voor een online actie. Dat kan een bepaalde code zijn die je korting geeft (al dan niet door een geolocatie melding) of een URL die je naar een interactieve campagnewebsite of een webshop loodst.

Als het online doel geoptimaliseerd is voor mobiel gebruik speel je zo efficiënt in op de impulsen en noden van je doelpubliek. En dat kan weer leiden tot meer sales.

Responsive m-commerce voorbeelden

Je website optimaliseren voor mobile is dus geen kwestie meer van ‘of’, maar van ‘wanneer’. In België is de markt zich nog volop aan het ontwikkelen, maar de snelle groei van smartphones en tablets brengt het moment razendsnel dichterbij.

We zien steeds meer grote, Belgische merken uitpakken met én e-commerce én m-commerce websites.

UP-TO-DATE WebDesign

Uw webwinkel is zo door  Up-To-Date Webdesign ontwikkeld dat hij vanaf ieder apparaat bereikbaar is. Smartphone, tablet, computer, laptop, enz.

Het maakt niet uit welk apparaat uw klanten gebruiken (Apple of een ander),  uw webshop is altijd uitstekend toegankelijk. Uw webshop past zich direct aan aan het formaat van de tablet of smartphone van de gebruiker.

De voordelen van mobiel


  • Vanaf het begin direct mobiel bereikbaar
  • Dezelfde huisstijl als uw online winkel
  • Bevat alle functies van uw online winkel
  • Geschikt voor elke tablet en smartphone
  • Groter bereik en hogere conversie



Uiteraard zit u niet altijd achter uw PC of laptop en dan is het handig als u uw webshop ook elders of onderweg kunt beheren. Daarom biedt Up-To-Date Webdesign u de add-on 'mobiele backoffice' aan.

Deze add-on is beschikbaar voor zowel Android als iOS (Apple). Met deze add-on kunt u uw webshop gemakkelijk beheren via uw tablet of smartphone. Superhandig!


Onze hulp

Of u nou een beginnende of een doorgewinterde webwinkelier bent, onze supportafdeling staat u bij met elke vraag die u heeft. In geval van nood zijn wij ook buiten kantoortijden bereikbaar.

Wij doen er alles aan om u op de juiste wijze te ondersteunen. U kan ons altijd contacteren voor een persoonlijk gesprek.